Pages

Wednesday, July 16, 2008

Anwar vs. Ahmad Shabery Chek

Aku tidak pernah mengulas isu politik dalam blog ini dan ini adalah yang pertama kali aku menulis tentangnya. Kerana aku naif dan tidak punya kematangan untuk mengupas seperti blog mudin dan blog-blog lain. Namun, selepas mendengar siaran ulangan debat terbuka di antara Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dan Ahmad Shabery Chik (ASC) semalam, aku merasa terbuka untuk menulis tentang itu.

Aku sangat puas bila mendengar hujah-hujah bernas kalian. Cukup mengagumkan. Dengan fakta dan figure yang dihujahkan amat memberi gambaran walaupun kurang jelas. Isu kenaikan harga minyak dibalas serangan peribadi.. Tidak kena pada tempatnya. "Hari ini memerintah kerajaan, esok turun harga minyak". Aku setuju benar kalau dapat diturunkan harga minyak dengan adanya pengurusan yang lebih cekap yang mampu memacu pembangunan negara. Soal kebocoran dan ketirisan menyifatkan ketidakbijakan pengurusan. Sebagaimana kata DSAI "yang sengsara adalah golongan petani, nelayan...". Nak jaga kebajikan siapa sebenarnya?

Soal menghormati pula timbul kerana pemerhatian aku, DSAI senang memanggil ASC dengan panggilan Datuk. Tetapi kenapa ASC tidak senang memanggil DSAI dengan panggilan Datuk juga?? Kalau mahu orang lain hormati kita, kita dahulu perlu hormati orang lain.

Yang menghairankan aku, kenapa kita perlu bandingkan harga minyak Malaysia dengan Singapore, UK dan negara lain yang jauh lebih tinggi harga minyaknya sedangkan taraf hidup rakyat mereka juga tinggi. Aku tidak mahu ditipu atau tertipu disebabkan kebodohan ini. Siapa agaknya yang bodoh?

3 comments:

  1. Anonymous12:50 PM

    Tak Che. Mung tok bodoh. Che Imran cerdik. Shabery Cheek yang bodoh!

    ReplyDelete
  2. hey. i like you post. i did one too. esp about the addressing of panggilan Datuk. I thought Datuk Shabery was rude by not addressing DSAI with Datuk Seri.

    =)

    ReplyDelete
  3. betul ke...saluran ape nih...bakpe aku leh miss nih??....hancus2...

    ReplyDelete