Pages

Thursday, January 01, 2009

tiada lagi senyuman

Alhamdulillah, pantas kita panjatkan rasa syukur kepada Allah lantaran 2009 mula menjengah dan kita belum lagi ditarik nyawa olehNya. Seakan tidak percaya tahun 2008 berlalu begitu singkat dengan meninggalkan memori dan kenangan yang indah dan tidak kurang juga yang mendukakan. Tirai 2008 ditutup dengan murni sekali dan tirai 2009 dibuka dengan penuh harapan dan seribu impian.

Tahun 2008 adalah tahun yang cukup memenatkan. Jadual bulanan yang agak penuh:

Februari: Majlis Bertunang "Imran&Intan"
Seminar Kebangsaan Matematik dan Masyarakat 2008
Jun: Seminar Kebangsaan Sains Matematik Ke-16
Ogos: Majlis Bernikah "Imran&Intan"
September: Menyiapkan prosiding SKSM16
Oktober: Menyiapkan prosiding SKSM16
November: Menyiapkan prosiding SKSM16
Disember: Malam Anugerah Jabatan Matematik 2008

Tidak dapat dinafikan, semua yang telah berlalu itu punya hikmahnya. Penuh dengan seribu makna dan sejuta maksud. Tahun 2008 juga memberi peluang kepada aku untuk mengenali sejuta jenis manusia.

Mengenali isteriku yang cukup indah padaku.. Hampir sempurna sifatnya. Dia seorang yang pandai memasak, rajin menguruskan rumah tangga tapi dia amat mudah merajuk.

Mengenali manusia sekerja denganku membuatkan aku terasa begitu berharganya aku. Ada antara mereka yang cukup liat untuk menerima tugas yang telah diamanahkan. Bila diminta, pelbagai alasan diberi. Bila bersua, muka manis bak gula, semacam tebu ditanam dipinggir bibir. Cukup indah mereka, semasa ditemuduga untuk memohon jawatan, dengan mudahnya berkata "saya akan bekerja sebaik mungkin" tapi bila diberi kerja "eh.. ini bukan tugas saya"...."kita buat mesyuarat dulu lah untuk agih tugas"..."saya tak masuk mesyuarat, saya tak setuju tugas ni saya yang kena buat". Kalau alasan seperti ini yang anda berikan, kenapa tidak semasa temuduga anda katakan anda tidak sanggup. Anda telah menerima amanah Allah setelah anda rela untuk bekerja tapi bila anda tidak bekerja, anda lupa gaji yang anda terima itu di mana barakahnya. Rezeki itulah yang anda berikan kepada isteri dan anak-anak untuk makan, minum yang akan menjadi darah daging mereka. Anda ingin besarkan mereka dengan rezeki dari sumber yang tidak pasti halalnya? Kalau yang bukan Islam, mereka tidak fikir pasal hal ini semua tapi anda adalah orang Islam.

Hari ini aku merasa cukup sedih dan kecewa. Aku tak tahu kenapa manusia begitu mementingkan diri, tidak fikirkan itu tugas anda, tugas demi anak bangsa, tugas demi isteri dan anak-anak di rumah. Anda mcencari rezeki, tapi tidak buat kerja. Halalkah rezekimu?

Aku punya pendirian. Aku tidak boleh lagi memberi senyum kepada mereka yang dalam golongan ini kerana aku pasti hati mereka cukup busuk, jiwa mereka kering. Tiada lagi pada mereka mencari rezeki yang halal dan diberkati.

Aku mohon kemaafan kepada sesiapa yang membaca. Di sini tempat ku luahkan segalanya. Kerana aku sudah tidak mampu lagi tersenyum..

3 comments:

  1. kenang laa kenangan bersamaku.. kamu pasti tersenyum.. senyumlaa... senyumlaa.. ahaii,che abe molek.. hahaa..

    ReplyDelete
  2. Semoga senyuman itu tidak akan kering kering buat aku.

    ReplyDelete
  3. korang berdua sahabat dunia akhirat. senyuman itu untuk kalian..

    ReplyDelete