Pages

Tuesday, November 29, 2011

From Matlab to R

"Happy programming!" bak kata Professor Steen. Seronok pula mencuba programming R untuk projek ke-3 kali ini. Projek pertama yang sudah guna Matlab, projek kedua-theoretical based dan projek ke-3 pakai R pula. Wah! Ini sudah bagus... Biarkan mata berpinar-pinar melihat coding yang makin berjela.

Sewaktu memulakan programming Matlab, juga sedikit sukar tapi sekarang alhamdulillah dah ok sikit walau tidak berapa cekap lagi. Tapi, bila dah biasa, dah kurang masalah. Macam tu lah ceritanya dengan R. InshaAllah, bila buat research sendiri nanti, boleh pakai kedua-duanya tanpa segan silu.

Projek pertama bersama Prof. Fred sudah hampir tamat, satu artikel bakal dihantar ke journal baru (elsevier) yang juga merupakan satu bahagian dalam tesis nanti. Projek kedua masih berjalan dan projek ke-3 baru bermula. Projek ke-3 ini lebih kepada modelling forward freight rate dan untuk analisis awal, data sudah pun ada di tangan. Tunggu masa untuk diimport ke dalam R script dan dianalisis. Kalau lihat kepada programming Matlab, analysis guna R mungkin lebih mudah.

Freight derivative suatu cabang yang masih baru, pemodelannya tidak jauh beza dengan modelling forwards and futures, and options dalam commodity market yang lain contohnya electricity, oil, gas and coal. Sekarang, implementasi makin jelas, daripada modelling weather derivative kepada modelling freight derivative. Sangat seronok!

Alhamdulillah.

2 comments:

  1. Anonymous12:50 PM

    salam..nk tanya blh?
    kalu sebelum ni xpernah guna matlab tetiba jek prof suh guna matlab ni...susah x?

    lily

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak susah sangat.. nak minta tolong apa, bagitau..

      Delete