Pages

Monday, October 30, 2006

Kepulangan yang dinanti

Hari ini adalah hari pertama kerja selepas berhari raya selama seminggu. Ntah ler kenapa rasa berat je nak kerja hari ni.. malas sesangat!! mungkin sebab cuti seminggu membuatkan aku malas nak kerja. Ape pun kerja tetap kerja. Malas atau tidak aku tetap kena kerja. Sekarang ambik masa sekejap posting sebab dah lama tak post apa-apa kat blog nie.. Takde ape dalam post kali ni. Mungkin yang best untuk dikongsikan bersama adalah pasal Hari Raya tahun 2006. Banyak perkara berlaku sepanjang raya baru-baru ni. Aku kongsikan kronologi hari raya tahun 2006:

Jumaat (20/10/2006)
10.00 malam Bertolak dari Melaka (Bachang Jaya)
- Konvoi bersama 6 buah kereta (Nik Man as a Chef de mission, Jimie-supporter sampai Kemaman, Ayo with his family, Lani-also with family, sebuah kereta supporter sampai Terengganu dan aku paling last (MBH 7859) bersama adik Nik Man-Hafizi dan Nurul, Johan dan Mahusin.

10.30 pagi Sampai di rumah selepas unload penumpang-penumpang kereta aku. Malamnya mak aku ajak berterawih kat masjid tapi aku tak pergi sebab penat betul bawa kereta dari Melaka.

Sabtu (21/10/2006)
Takde apa yang best pada hari ni. Malam tu sekali lagi mak dan ayah aku ajak bertarawih tapi tak pergi juga dengan alasan aku penat kerana kekenyangan berbuka dengan budu kesukaan. Best la pasal dah lama tak makan bersama family. Biasa kat Melaka asyik makan siput sedut aja ngan kengkawan. Balik kali ni makan nasi sampai 3 pinggan... waa!!

Ahad (22/10/2006)
Lebih kurang aja aktiviti pada hari ni. Lepas berbuka, sembahyang dan trus lepak depan tv. Tarawih pun tak buat.. malas betul!

Isnin (23/10/2006)
Masih tak banyak beza apa yang aku buat hari ni. Cuma malam tu aku kuar bersama abang Jijie, his wife, kak Ana (my cousin) dan adik Ema (adik aku yang sedang belajar di UUM) ke Kota Bahru cari barang-barang murah. Mana la tahu kot2 ada kek ke, roti-roti yang diaorang jual murah2.. pegi dalam jam 12 tengah malam. Merayau2 dalam setengah jam tapi apa pun tak dapat sebab orang dah nak tutup kedai. Lepas tu kononnya nak merayau ke Wakaf Che Yeh tapi hampa juga jalan ke sana jem. Pergerakan lalulintas amat perlahan dan kitaorang ambik keputusan untuk terus balik dengan perasaan kecewa kerana tak berjaya beli apa2.

Selasa (24/10/2006)
SELAMAT HARI RAYA!! Pagi raya aku bangun agak awal. Sembahyang raya jam 8.30 pagi.. After dats aku balik rumah dan mengadap tv; tonton artis-artis nyanyi lagu raya. Ada la sedara datang tapi aku tak berapa ambik port sangat. Sebelah petang aku beraya di rumah awek aku.. ASMIRAH. Beraya dengan mak dia. Lepas tu mintak izin mak dia untuk bawa beraya ke rumah aku. Disebabkan jalan jem hampir 6.30 petang baru sampai rumah aku dan dia beraya bersama family aku, aku bawa dia jalan rumah mak sedara dan malam hantar dia balik rumah. Nasib la tak kena marah kat mak dia.. cian dia.
Rabu (25/10/2006)
Raya ke-2, paginya hanya beraya di rumah. Tengahari tunggu Mahusin dan Mahasan datang beraya rumah aku baru pergi rumah Nik Man (Nik buat kenduri aqiqah untuk anak dia- Affey). Jumpa Bojan and da geng dan selepas selesai kat rumah Nik, aku pergi ambik awek aku untuk beraya di rumah Achik (Achik adalah panggilan mesra Fauzila Ali) dan Yanie (kawan awek aku- rumah di Kedai Buloh). Aku balik rumah jam 6.30 petang.

Khamis (26/10/2006)
Raya ke-3 aku cuma standby kat rumah. Takde buat ape melainkan tengah malam kuar bersama ex-kustem; pokwe dan pijie. Beraya di rumah mertua pijie..

Jumaat (27/10/2006)
Pagi-pagi lagi ambik awek aku kat rumah dia. Dia nak naik bas ke Terengganu pagi nie.. Sampai rumah dia, adik beradik dia semua dah kat luar rumah tengah bersiap untuk balik ke tempat masing-masing. Mak dia ajak makan pagi dulu sebelum hantar dia ke stesen bas. Dia naik bas jam 12.15 tghari.. Petang jam 3 aku ke rumah Juliana Jopely jumpa kawan2 smachian98. Balik rumah hampir malam. Jalan jem lagi. Malamnya kat rumah aku ada buat bbq (sepatutnya buat sabtu malam tapi sebab aku dah nak balik, so akak aku- kak wanie mintak buat malam ni).. tapi disebabkan penat sangat, balik rumah aku tertido kat ruang tamu. diaorang pun tak kejutkan aku. Sian akak aku, penat-penat buat aku pulak yang tido. Pagi besok baru bleh merasai kelazatan ayam bakar bbq akak aku.


Sabtu (28/10/2006)
Bertolak balik jam 3.30 petang. Loading penumpang; Johan, Nurul, Piji dan Mahusin dan dalam 5.30 petang bertolak dari Kampung Kor (rumah Mahusin) ke Melaka. Melalui Kuala Terengganu, singgah beraya di rumah Prof. Abu, jumpa Apok dan bertolak dari Kuala Terengganu dalam jam 10 malam. Sepatutnya jumpa awek aku dulu di Kustem tapi sebab dah banyak sangat singgah dan jam pun dah pukul 10 malam, aku memutuskan untuk kansel aja. Dia merajuk pun aku buat tak reti je.. sian dia (jangan marah ekk!!).

Itulah antara kronologi minggu raya 2006 aku. mungkin korang baca tak best, aku yang tulis aku rasa best. Apapun, korang kena rasa best juga.. SELAMAT HARI RAYA kepada semua.

1 comment:

  1. Anonymous9:19 AM

    akum. selamat hari raya. sudah2 ler. mood ceria2 ler skit. tak best tak de kawan gelak. rase kosong je tau. hmm skrg dah kat melaka. keje tetap keje. kang sapo nak bayo duit kete. baru hang tau.

    ReplyDelete