Pages

Saturday, October 07, 2006

Kriteria meRanking Universiti Dunia 2006

Semalam dalam buletin utama, Naib Canselor Universiti Malaya tampil memberi penjelasan berkaitan penurunan ranking dunia universiti itu pada World Ranking Universities 2006. UM jatuh lagi ke tangga 195 berada di bawah UKM (ranking dunia 165). Dahulunya gah berada di tangga teratas dan sekarang terpaksa menerima hakikat bahawa kegemilangan lampau tidak mampu ditagih lagi. Dalam kenyataan NC UM semalam, beliau mengutarakan terdapat aspek-aspek dan kriteria yang menunjukkan kecemerlangan UM tidak diambil kira dalam skema penilaian tersebut. Aku tertanya-tanya gak semalam, kriteria apa yang tidak diambil kira tu? Pagi nie aku cuba explore laman web berkaitan me'ranking' universiti dan ada satu laman yang menceritakan metodologi penilaian universiti aku state kan di bawah:


We rank universities by several indicators of academic or research performance, including alumni and staff winning Nobel Prizes and Fields Medals, highly cited researchers, articles published in Nature and Science, articles indexed in major citation indices, and the per capita academic performance of an institution. For each indicator, the highest scoring institution is assigned a score of 100, and other institutions are calculated as a percentage of the top score. The distribution of data for each indicator is examined for any significant distorting effect; standard statistical techniques are used to adjust the indicator if necessary.Scores for each indicator are weighted as shown below to arrive at a final overall score for an institution. The highest scoring institution is assigned a score of 100, and other institutions are calculated as a percentage of the top score. An institution's rank reflects the number of institutions that sit above it.


Pada aku, kriteria tersebut kriteria yang sememangya diketahui umum dan sepatutnya UM juga alert dengan kriteria tersebut. Kecuali berlaku pada universiti dan kolej universiti yang baru di mana kriteria alumni mungkin tidak boleh diambil kira. Dan sekiranya diambil juga, wieghting nya mungkin berbeza dengan universiti lama yang lain. Universiti terlama yang lain, UKM, UPM dan UTM harap dapat mengutuhkan rangking daripada jatuh seperti yang berlaku pada UM. Namun UUM walau agak lama masih tidak mampu masuk ranking dunia. Nak tunggu bila baru tersenarai tu?

No comments:

Post a Comment